• About me

Spaansgeluk

~ www.haciendalasuerte.com

Spaansgeluk

Auteur Archief: spaansgeluk

De Ransuil

25 zondag jun 2023

Posted by spaansgeluk in Belevenissen in Spanje

≈ Een reactie plaatsen

Op tijd uit bed want we wilden vandaag wat klusjes afstrepen van ons lijstje. We hebben een grote stevige paal gepakt uit de studio en gekeken of deze geschikt is om daar de wegwijzerbordjes op te schroeven. Er moet een stukje af en hij moet een flink stuk in de grond omdat hij zo zwaar is. Ik ging op zoek naar een geschikte plek en begon te graven. Er is bijna niet in de grond te komen, steeds beetje bij beetje kreeg ik er wat meer aarde uit. Nadat ik echt niet verder kwam ging Les opzoek naar een pikhouweel. Daar werd de grond losser van. We schepten de aarde eruit en het laatste stukje gingen we voorzichtig met een bijtel verder om niet het gat in te laten storten, wat een inspanning.

Het afzagen van de paal was ook een klus. Keihard is deze paal namelijk. We zetten samen de paal in de grond en Les pakte wat snelbeton poeder en goot dat erin. Daarbovenop wat water en we drukten er nog een paar keien in. Muy rapido werd het beton hard.

Ik haal morgen nog een zak om er zeker van te zijn dat hij stevig staat en blijft staan, ook als het stormt zei Lesley. Toen gingen we door met de volgende klus.

Les ging de tafeltennis opnieuw schilderen en ik schilderde een nieuw paaltje voor de jeu de boules baan.

De metalen paal die we eerst hadden was een beetje krom. Nou bij dit plekje staat nu ook weer een mooie. Verder schilderde ik nog een plantenbak en zette er wat stekjes in.

Toen ik verder ging met schoffelen hoorde ik Lesley ineens roepen dat ik zo snel mogelijk naar hem toe moest komen. We stonden bijna oog in oog met een grote ransuil die naast ons zwembad in de boom zat.

Hij had het, duidelijk te zien, moeilijk met de warmte. We gingen op het bankje bij het zwembad zitten en bleven gebiologeerd kijken naar dit prachtige beest.

Hij vloog naar ons zwembad ging op de rand zitten en probeerde wat te drinken. Ik maakte net in zijn vlucht een foto, geweldig. Hij durfde toch niet te veel naar voren te leunen zo voorzichtig als hij was en vloog nu een andere boom in.

We pakte een teil en vulde deze met water misschien kan hij er zo wel bij om wat te drinken. We gingen ondertussen naar restaurant La Paloma voor het diner. Daar troffen we andere bekende van ons aan namelijk Joost en Tatienne onze Belgische buren vanachter de berg Pedrosso. Zij waren daar met gasten aan het eten. Hoe toevallig verleden keer dat we ze zagen waren ze ook daar aan het eten.

Wat zit je toch altijd fijn daarbuiten en wat het helemaal fijn maakt, ze hebben daar Aperol Spritz mijn lievelings drankje op het moment.

Tevens hebben ze daar een aantal lekkere Italiaanse gerechten. Ik koos voor de ravioli en Lesley nam de Secreto met Pedro Ximenez saus. Toen we weer thuis kwamen zagen we de uil op de rand van het hek zitten bij het zwembad, waarschijnlijk aan het speuren naar kleine muisje om lekker op te eten. Goed zo uil die muizen hoeven wij niet eet ze maar lekker op. De nacht is voor jou.

Stroomstoring

24 zaterdag jun 2023

Posted by spaansgeluk in Belevenissen in Spanje

≈ Een reactie plaatsen

Ik wilde de wasmachine aanzetten zodra ik wakker werd omdat je in het weekend goedkoper stroom hebt. Maar hij deed het niet, wat raar, ik deed het licht aan maar die deed het ook niet. Ik liep weer naar binnen en probeerde in beide huizen de lampen aan te doen. Nada. We hebben voor elk huis een meterkast. Als beide het niet doen dan weet je zeker dat het of een stroomstoring is of de kabel tussen ons huis en de hoofdkabel is stuk. Bij dat laatste moet je zelf een elektricien zoeken. Bij het eerste moet je bellen met de energie maatschappij om na te vragen hoe het zit. Eerst liepen we maar even de kabels na. Lastig, alles loopt hier in de lucht, door de bomen heen en langs het huis. Eentje leek er wat slechter uit te zien maar of deze echt kapot is weten we natuurlijk niet. Even Paco vragen. Maar hij was er niet hij zat in Malaga. Toen toch maar even zelf het elektrabedrijf gebeld. Maar daarvoor moest ik eerst onze gegevens opzoeken. Ik had de app gedownload van energia xxl, wellicht stond daar meer in. Maar nee hoor ik moet toch even bellen, waar ik voor vreesde gebeurde ze spraken geen woord Engels. Dus in mijn beste Spaans stond ik ze te woord. Er bleek inderdaad een stroomstoring te zijn en rond 2 zou het opgelost zijn. Pff gelukkig want op zaterdag zijn na 2 alle elektriciens vrij. Ik zei tegen Les maar dat het voor 3 opgelost zou zijn en nam een beetje speling want bij de Spanjaarden weet je het maar nooit. Ineens hoorden we buiten iemand roepen en daar stond de geitenhoeder van de naastgelegen boerderij voor de deur en vroeg of wij ook geen stroom hadden. Deze meneer met maar 3 tanden in zijn mond sprak geen Engels dus wederom moest ik in het Spaans uitleggen dat ik gebeld had met het energie bedrijf en dat het spoedig opgelost zou zijn. De vriendelijke man verstond me gelukkig bedankte me en ging tevreden weer terug naar zijn geiten.

Gelukkig om half 2 deed alles het weer. Maar omdat wij bang waren dat alles in de vriezer zou ontdooien hadden we als ontbijt maar 2 citroenijsjes gegeten. Dat is weer eens wat anders dan een eitje, maar oh zo lekker. We besloten om in de middag binnen te gaan lezen want inmiddels was het 36 graden buiten en pas om 5 uur kwamen we weer buiten en deden we weer wat klusjes. Lesley heeft het zwembad schoongemaakt. Ik had nog wat stenen verzameld en een paar wasjes gedraaid en wat geschoffeld.

Daarna nog even lekker gezwommen en om 21 uur reden we naar Manolo. Daar zaten ook Bernadette en Patriek met een grote groep gasten te eten. We zwaaiden even en kozen een tafeltje aan de andere kant. Het was druk, alles op het bordes was vol en de tafeltjes op de stoep waren ook allemaal bezet. Een heerlijk sfeer. Ik koos voor de entrecote en Les voor de kip brochette. Toe natuurlijk een bananentaartje en een borreltje Anis en Pacharan, wat een gezellig avond.

Helemaal zen bij het nieuwe zitje

23 vrijdag jun 2023

Posted by spaansgeluk in Belevenissen in Spanje

≈ Een reactie plaatsen

Begonnen met een koffie en thee momentje bij ons nieuwe plekje met uitzicht op onze olijfgaard. Leuk geworden toch? Helemaal gemaakt met spullen die we al hadden.

Je voelt je helemaal zen bij dit plekje. Wat een heerlijke ontspanning zo vroeg in de morgen om hier wat te drinken.

Zullen we luisteren welke dieren we allemaal horen zei ik tegen mijn man.

De haan hoorden we kukelen, de belletjes van de geitjes klonken op de achtergrond, verschillende vogel geluiden hoorden we, helaas zijn we geen vogelaars en weten we niet welk geluid bij welke vogel hoort maar het waren er vele. Ineens hoorden we een vreemd geklik en daar was de mooie groene hagedis weer.

We konden zeker 10 minuten lang van hem genieten op de eerste rij. We zagen dat hij vliegjes en miertjes aan het eten was. Geweldig om te zien. We hoopten dat we ook nog de patrijzen familie zouden zien die Les gisteren spotte tussen de olijfbomen maar vandaag zagen we ze niet. Na deze rustige start gingen we aan de slag, ik ging weer wat meer stenen verzamelen om bij het nieuwe plekje te leggen. Ik denk dat ik nog zeker 25 bakken moet verzamelen voordat ik tevreden ben, maar de temperaturen gaan stijgen de komende weken dus waarschijnlijk ga ik dat in september helemaal afmaken.

Les heeft de enkele losse tegeltjes in het zwembad geplakt en daarna gevoegd. Daarna zijn we samen de bordjes gaan verven van de wegwijzerpaal. Verschillende kleuren blauw, grijs en wit. Leuk al hè.

Helaas heb ik, zo onnauwkeurig als ik ben, weer een fout gemaakt met schrijven, bij zwembad (piscina) heb ik de c vergeten dus die moet even over. Maar morgen kunnen we ze op de paal gaan doen en dan even kijken op welke plek we hem gaan neerzetten.

Ik heb gelijk al een nieuw idee om ook zo’n wegwijzerpaal te maken met plaatsnamen en daar de kilometers bij te gaan zetten van hoe ver die plaatst bij ons vandaan ligt, maar dat gaan we de volgende vakantie wel doen. Bij Hacienda la Suerte hoef je je nooit te vervelen. Tussen de middag zaten we een tijdje binnen omdat we het echt te warm vinden buiten. S’ avonds is het wel weer heerlijk buiten, Mijn ouders hadden nog een pizza achtergelaten voor in de oven, voor mij lekker maar voor Les, de kaashater, waren hamburgers een beter idee, een prima thuismaaltijdje. We hoeven echt niet altijd weg.

Het hek is dicht gebleven vandaag. Wederom heb ik een slang gezien vandaag, nu een kleintje. Ik vind het helemaal leuk en niet eng want ze zijn banger voor jou, als ze maar niet binnen komen want dat lijkt me wel eng, daarom altijd goed de deur achter je sluiten dan hebben we niks te vrezen, de slangen zijn alleen maar nuttig voor de muizen en ratjes die erop het platteland te vinden zijn. Zo zorgt de natuur voor een goede balans.

Caribbean night

22 donderdag jun 2023

Posted by spaansgeluk in Belevenissen in Spanje

≈ Een reactie plaatsen

Het wordt alweer warmer de temperatuur is inmiddels rond de 32 graden. Als je wat wilt doen moet dat echt voor 1 uur want daarna wordt het echt te warm. Ik had wat plankjes hout verzameld en Lesley ging in die houtjes een puntje zagen voor de wegwijzerpaal die ik al heel lang wil hebben.

Ik ben de muur gaan verven bij mijn nieuwe zitje naast de olijfbomen. We hadden nog wat witte verf die niet zo’n fantastische kwaliteit is maar voor dat plekje prima geschikt. Je merkt echt verschil in goedkopere latex of duurdere, het dekt gewoon beter bij de duurdere en deze is ook wat dikker. Degene die ik nu gebruikt had was dun maar prima hoor voor deze plek. Tevens heb ik wat sjablonen op de muur geschilderd.

Lesley heeft de lettertegeltjes opgeplakt en de studio is nu omgedoopt tot La Parra. 

Jaren geleden heette ons huis zo en we willen die naam weer teruggeven maar dan aan een ander plekje want Hacienda la Suerte is nog steeds de naam van het huis die wij gekozen hebben. Dus nu hebben we alle namen die het huis ooit gehad heeft weer gebruikt. La Calera heette het ook eens en zo heet de buitenplek nu en de studio nu dus La Parra. Alleen dat betekent de druivenrank maar die staan daar nog niet. In september gaan we vast en zeker druivenstruiken kopen om te planten naast de studio zodat de naam ook echt past. Om 8 uur reden we naar Iznajar naar restaurant La Cocina daar hadden ze vandaag Caribbean night.

Als voorgerecht hadden we beide de pittig gekruide kip en daarna had ik een viscurry, die was verrukkelijk en Les had de buikspek, ook echt heel lekker. Echt een goede kok hier.

Toe had ik cheesecake met 2 bolletjes passievrucht ijs en Lesley had alleen de passievrucht ijs omdat hij natuurlijk niet van kaas houdt.

Alle soorten kaas lust hij niet ook al smaken ze allemaal compleet anders, hij eet het echt niet. Jammer genoeg zitten er vrijwel alleen maar Engelse mensen daar maar voor ons zijn dat ook buitenlanders dus we voelen ons nog steeds echt op vakantie. Je zit gewoon op de parkeerplaats op plastic stoeltjes maar dat is heel normaal in Spanje, ze geven vrijwel geen geld uit aan interieur en decoratie valt me op. In Italië besteden ze daar wel echt veel meer aandacht aan maar daar is alles ook 3 keer zo duur. Nu hadden we 2 wijn, 2 bier en een fles water voor maar €8.50. In Italië zou je daar net 1 wijn en water voor krijgen. Wij vinden het geweldig dat in Spanje de prijzen nog zo klein zijn. Hoewel het soms wel jeukt hoor als ik het interieur van sommige restaurants zie, dan denk ik met een paar kleine aanpassingen zou je restaurant er een stuk mooier uitzien en dan trek je ook een aantal toeristen aan, maarja wie ben ik, zo commercieel denken die Spanjaarden helemaal niet en dat maakt het eigenlijk heel gemoedelijk hier.

Onze eigen buiten fitness

21 woensdag jun 2023

Posted by spaansgeluk in Belevenissen in Spanje

≈ Een reactie plaatsen

Wat zijn we toch lui, elke dag staan we pas na 9 uur op. Daarna staan we wel zonder te eten direct in de startblokken om te fitnessen. Niet in een naar zweet ruikende sportschool maar lekker in de buitenlucht. Niet met apparatuur maar met natuurlijke materialen. Mijn fitnessprogramma bestaat uit stenen schouwen. Naar boven de berg op lopen, bukken, stenen optillen en weer naar beneden lopen en dat met een temperatuur van 25 graden in de morgen die al snel oploopt tot 30 graden om 12 uur.

Ik krijg altijd een rood hoofd van de inspanning. Ik kan nog herinneren dat ik vroeger klasjes volgde bij de sportschool, alle dames zagen er na de les nog beeldig uit, haar en make-up zat nog goed op zijn plaats. Bij mij niet, mijn hoofd was altijd zo rood als een tomaat en mijn haar zat plat en was nat, mijn mascara was aan het uitlopen, gelukkig heb ik nu een huis op het platteland en niemand die me ziet.

Na een frisse douche reden we naar het stadje Antequera. We moeten de brandblusser na laten kijken maar voordat we dat gaan doen eerst even lekker ergens eten.
Het restaurant waar ik naar toe wilde lag een stukje buiten de stad vlakbij de snelweg richting Cordoba. Ik was deze toevallig tegengekomen op internet. Toen we aan kwamen werd ik al direct enthousiast.

Caserio San Benito zag er aan de buitenkant al leuk uit. Toen we het terrein op liepen werd het nog leuker. Omdat het warm was zat iedereen binnen maar ook buiten zou je super zitten.

Er was ook een museumpje in het pand naast het restaurant.

Heel leuk om voor of na je eten alles te bekijken.

Erg verzorgd en interessant om te zien allemaal.

Toen we binnen kwamen in het restaurant zat het al bijna helemaal vol om 2 uur, gelukkig was er nog een tafeltje voor 2 naast de bar.

Echt geweldig wat een mooie authentieke inrichting. Heel Spaans en heel verzorgd. Ik was er helemaal weg van. Super aardige bediening ook. We konden a la carte kiezen of een menu del dia.

Een keuze uit 6 voor en hoofdgerechten en dat voor 15 euro incl wijn. En geen klein glaasje hoor een hele bel.

Les koos voor een gazpacho en ik had de Cesarsalade.

Als hoofdgerecht had Les de vis en ik de secreto, een lekker varkenslapje.

Als postre konden we wel uit 10 verschillende nagerechten kiezen. Ik koos voor een lokaal dessert Bienmesabe (soort honing amandeltaartje) en Les voor de chocolade mouse.

Ik plofte zowat maar wat hadden we heerlijk gegeten en het is zo gezellig, hier komen we zeker volgende week terug met Elvira dit moet zij ook meemaken. We kregen ook nog toen we al betaald hadden een likeurtje van het huis zo attent.

Na het eten reden we naar Antequera waar we de brandblusser gingen inleveren voor de jaarlijkse controle. We zijn hem dan een week kwijt en daarna is hij weer goedgekeurd voor een jaar. Daarna gingen we nog even naar de naast gelegen grote Chinese winkel, deze was eerst weg maar is weer terug, het moderne winkeltje wat ze ervoor in de plaats hadden geopend hadden liep zeker niet zo goed. Lesley vindt het verschrikkelijk om in die enorme winkel rond te lopen, i love it, elk prul wat je maar wil kun je er kopen.

Ik had lettertegeltjes gekocht om op de studio te gaan plakken, de studio gaan we namelijk ook een naam geven, ook heb ik een aantal nieuwe badhanddoeken gekocht, je vindt er altijd wel iets wat je nodig hebt, super handig. Bij ferreteria Romero in Archidona wilden we latex verf kopen maar dat was zo belachelijk duur daar dat we dat maar van de week in Malaga gaan kopen.

Een nieuw zitje

20 dinsdag jun 2023

Posted by spaansgeluk in Belevenissen in Spanje

≈ Een reactie plaatsen

Vandaag zon afwisselend met wolken en dat zorgt ervoor dat het prima klus weer is. Ineens had ik het plan opgevat om nog een zitje te creëren achter het washok met uitzicht op de olijfgaard. Het is toch zonde als je niet zittend van dat mooie uitzicht kan genieten, onze olijfgaard is bijzonder, het ligt namelijk onderaan de uitlopers van de Pedrosoberg. Een rots berg die net als El Torcal in de zelfde tijd ontstaan is. Vanwege extreme bewegingen van de aardkost, miljoenen jaren terug, werd deze omhooggeduwd tot er bergen ontstonden. De berg Pedroso is een en al steen en zelfs bij de uitlopers die op onze grond ligt zie je nog steeds veel rotsen in de grond en daartussen groeien de olijfbomen en dat ziet er prachtig uit en daarom wil ik daar gewoon een zitje maken.

Alleen hadden we tot nu toe het plekje gebruikt om oud snoeiafval en tuinafval neer te gooien. Een behoorlijk klusje wordt dat omdat weg te halen. Helaas vergeten om een voor foto te maken van de oude situatie. Maar geloof me er lag veel en het was echt hard werken omdat te verplaatsen, ik heb het helemaal moeten verslepen tot aan het einde van onze grond tot bij het hek, een knalrode kop had ik en ik moest diverse keren even een pauze houden om op adem te komen. Ondertussen ging Les het oude pijpje van de palletkachel weg zagen en het gat op vullen met stenen en dichtsmeren met yeso. Boven in de slaapkamer 5 was de yeso af aan het brokkelen dus daar had hij nu nieuwe aangesmeerd. Dat was best zwaar werk zo boven je hoofd werken. Hij was er behoorlijk wat tijd mee zoet. Daarna moest het ook nog geverfd worden.

Mijn projectje onder de olijfboom vordert, we hadden nog wat kunstgras dat heb ik er neergelegd, uiteindelijk is het misschien beter om er ooit beton te storten maar voorlopig houden we het zo. Het is nog lang niet klaar, maar ik heb wel alvast even de stoeltjes neergezet. Ik vind het er nu al leuk uitzien. Maar de muur moet nog geverfd en ik wil er een zonnedoek boven hebben en veel meer stenen en nog een paar planten potjes. Zo weet ik mezelf bezig te houden.

Voor de derde avond op rij aten we van Lesley zijn pasta, alleen was het niet voldoende voor een hele maaltijd, zodoende aten we er een lekkere salade bij.

Nieuwe yucca stekjes

19 maandag jun 2023

Posted by spaansgeluk in Belevenissen in Spanje

≈ Een reactie plaatsen

Het was bewolkt vandaag maar de temperatuur was wel goed. Perfect weer om in de tuin te werken. Les ging ondertussen naar de bouwgroothandel om yeso en cement te halen. Het onkruid groeit wel als de mallen met eerst regen dan zon en dan weer regen dan weer zon daar is eigenlijk niet tegen op te schoffelen. Maar ik doe mijn best er iets van te maken. Ik wil toch graag dat het er netjes uitziet als de gasten arriveren in juli.

Ik heb ook de yucca op het terras wat kleiner gemaakt, deze is echt onwijs gegroeid, Rinus en Catrien hadden deze als heel klein stekje een paar jaar geleden geplaatst en moet je nu zien. De scheuten die ik eraf gehaald heb heb ik in de grond gezet voor de studio in het grind, daar kunnen wel wat plantjes bij. Hopen maar dat het aanslaat, vorig jaar had ik ook zo gedaan en toen was het gelukt, maarja toen was het wel minder warm.

Toen Les weer thuis kwam is hij eerst begonnen met een nieuw slot in de deur van het gereedschap hok te zetten deze was vorige vakantie stuk gegaan. Daarna ging hij de loslatende yeso stukken tussen de balken vandaan halen bij de slaapkamer boven, (kamer nr 5) zodat hij morgen verder kan gaan met nieuwe aanbrengen. Die avond aten we weer thuis, voor de tweede keer spaghetti, Les had gisteren zoveel gemaakt en het lijkt erop alsof we er morgen nog een keer van kunnen eten haha, lekker goedkoop.

Regen dagje

18 zondag jun 2023

Posted by spaansgeluk in Belevenissen in Spanje

≈ Een reactie plaatsen

Mijn ouders verbleven 5 weken in ons huis in mei/ juni en niet eerder is er zoveel regen gevallen die periode tenminste sinds wij ons huis hebben. Maar gelukkig de temperaturen zijn weer gestegen zei mijn moeder toen wij aankwamen op 14 juni, de zon is gelukkig weer terug. Na regen komt zonneschijn. Helaas van korte duur want vandaag kwam de regen weer met bakken uit de lucht en daar kwam ook nog onweer bij, het ging behoorlijk te keer.

Ik had nog net even een paar uurtjes in de tuin kunnen schoffelen en toen brak het los. Heerlijk voor de natuur natuurlijk maar ik vond het wel fijn dat het vandaag viel en niet gisteren tijdens het optreden van de bands. Ach ons maakt het niet uit regen of zon we vermaken ons toch wel.

In onze gezellig keuken had Les een lekkere pasta in elkaar gedraaid en het wijntje stond ook al klaar, wat een verwennerij.

Ik kon zo aanschuiven. Lesley zette een Italiaans muziekje op en ik waande me bijna weer in Italië net als vorige maand, de wijn verraadt dat we in Spanje zijn.

Het voelt echt als thuis hier maar ook krijg je nog steeds het prettige vakantiegevoel als je hier bent. Na het eten maakten we via Google Chromecast verbinding met de Ziggo app en in onze knusse woonkamer hebben we toen Pinkpop gekeken. Gelukkig dachten we er nog wel aan om het schaduwdoek aan een kant los te maken anders scheurt het doek namelijk als de regen erop blijft staan.

Het muziek concert op de tv ging tot na middernacht door en daarna zorgde het ritme van de regen dat we snel in slaap vielen.

Feria in Iznajar

17 zaterdag jun 2023

Posted by spaansgeluk in Belevenissen in Spanje

≈ Een reactie plaatsen

De temperatuur is fantastisch vandaag, lekker 32 graden. In de ochtenden kun je nog wel iets actiefs doen maar s’middag moet je gewoon lekker niks doen met deze temperaturen, die Spanjaarden zijn zo gek nog niet met hun siësta.

Ik ben vandaag langzaam gestart met wat kleine klusjes, ik heb de kamers schoongemaakt die de afgelopen dagen gebruikt waren en daarna heb ik de dorre blaadjes uit de oleanders gehaald, die zijn enorm opgeknapt nu.

Ik kwam ook de slang nog tegen. Ja die wonen ook op het platteland.

Iets leuker vind ik het als ik de groene hagedis tegen kom maar dat snap je wel denk. Kijk nou dat lieve koppie.

Les ging het zwembad schoonmaken, deze ziet er weer uit om door een ringetje te halen.

Om twee 2 uur ging ik een eitje met spek bakken voor ons en liepen we naar La Calera om het daar op te eten in de schaduw.

Daarna ging ik op de bank liggen deed ik mijn oortjes in en keek ik een Spaanse serie, dat is ook goed voor de taal, hoe meer je het hoort hoe meer het binnen komt. Les had mijn e reader geleend want alle boeken uit de kast had hij al gelezen. Les is een meester in snel lezen. Zijn scriptie voor zijn masterstudie management wetenschappen heeft hij net voor onze vakantie ingeleverd en het is nu wachten op de uitslag daarom heerlijk voor hem om nu weer eens iets luchtigs te lezen. Een goede thriller is dan een goede ontspanning.

Later op de dag was het weer tijd om te gaan zwemmen. Minimaal 20 minuten baantjes trekken is mijn doel. Af en toe moest ik opzij want het was ook zwaluwen drink tijd, ze kwamen met een duikvlucht op me af. Na de verkoeling was het tijd voor een lekkere aardbeien gin tonic en een paar olijfjes.

Pas om 22 uur reden we naar Iznajar want daar is het dorpsfeest begonnen.

We zetten de auto bij de tweede brug en liepen het laatste stukje, het was echt druk zeg en dat zo s’avonds laat.

Alle tafeltjes van de restaurantjes in het dorpje waren vol, er was ook een kermis en aan de rand van het dorp bij Caseta municipal stond een podium opgesteld voor 2 muziek acts.

De spanning werd opgebouwd want er werd vanaf 10 minuten afgeteld tot 0 en toen begon de show. Met spannende muziek en lichteffecten ging het van start om 23 uur. De band heet Orquesta Melodias.

10 enthousiaste jonge dansers, zangers en zangeressen zetten me daar toch een show neer niet normaal. De energie spatte er vanaf, moderne nummers afgewisseld door salsa nummers en Spaanse hippe muziek, echt in 1 woord geweldig. Op de dansvloer werd wild en enthousiast gedanst door iedereen. We zaten naast een leuk Spaans stel en het lukte me zowaar om een gesprekje met ze aan te knopen. Les ging drankjes halen en daar hadden ze echt een  systeem voor. Er was een tafel en daar moest je zeggen wat je wilde en dan betalen en dan kreeg je een bonnetje die je weer bij een andere tafel kon inleveren en daar kreeg je dan je drankje. Lekker kneuterig. Er werd voornamelijk bier en sterke drank gedronken met evt met een frisje daarin. De witte wijn die ik kreeg was echt een Malaga wijntje een beetje sherryachtig, ik lust alles dus het maakte me niet uit. Om half 2 begon de volgende act, een Spaanse gitaar band Los Tirantitos.

Heerlijk muzikaal en opzwepend gespeeld. Het was inmiddels afgeladen met publiek de sfeer was uitgelaten maar zeer vreedzaam ondanks de rijkelijk vloeiende alcohol. Alle leeftijden waren aanwezig zelfs op dat tijdstip. Van baby’s tot oma’s en opa s van dik in de 80. Wat een gezelligheid. Dat vind ik nu zo leuk in Spanje iedereen telt mee, niemand blijft achter. Op de achtergrond zag je de mooi verlichte kerk van Iznajar rustig stralen maar hier was het echt een dolle feest boel.

Wij taaiden af om 2.15 maar het feest ging nog door tot laatste uurtjes. Wat een ervaring was dit, we hebben er intens van genoten. 

Lokaal eten

16 vrijdag jun 2023

Posted by spaansgeluk in Belevenissen in Spanje

≈ Een reactie plaatsen

Gisteravond wilden we uiteten gaan bij Manolo want de vakantie begint altijd bij Manolo zeggen we, echter toen we voor de deur stonden bleek deze zijn openingstijden veranderd te hebben. Tegenwoordig zijn ze zowel op woensdag als donderdag dicht, nou ja wat een pech dan maar naar Mejias, ik hoop dat we daar geen spijt van krijgen want uit recente verhalen schijnen ze wat personeel problemen te hebben.

Mijn ouders hebben dit zelf ervaren vorige week, na een uur daar gezeten te hebben waren ze nog steeds niet geholpen en wat ze toen te eten kregen was niet best, alles was gebakken in een frituur die niet heet genoeg was. Als klap op de vuurpijl kwam de ober met de drankjes onder zijn oksel aangelopen omdat zijn handen vol waren.

Gastie dat klinkt niet fris. Maarja ik vind dat je alles zelf ook moet ervaren het kan namelijk een eenmalig incident zijn. Voorheen aten we er wel altijd prima en de bediening was ook altijd in orde. Geen topklasse maar gewoon goed. Toen we een plekje hadden gevonden zag ik wel gelijk verandering, tafels die nog vol stonden met troep van de mensen die al vertrokken waren en in de bediening nieuwe gezichten. De mevrouw die ons eten opnam was duidelijk geen horecatijger ze had moeite om onze bestelling in haar handcomputertje te krijgen. Ik zag haar 10x naar de keuken terug lopen zonder volle handen. Nou als ik iets uit mijn horecatijd heb onthouden is: Ga nooit met lege handen terug naar de keuken. Enfin dat moet ze nog even doorkrijgen, ze was wel aardig. Het is ook niet makkelijk tegenwoordig om goed personeel te krijgen maar het is wel belangrijk voor je tent daar staat of gaat het wel mee. Onze kok van die avond had wel zijn frituur gelukkig wel iets hoger gezet. De patat was medium, niet te slap maar ook niet krokant maar zo is het redelijk normaal in Spanje, de vleesjes waren heerlijk.

De prijs is altijd klein hier, slechts 1 euro voor een anijslikeurtje waar vind je dat nog, echt ongelofelijk, Mejias blijft nog steeds op ons lijstje staan hoor. We gaan er deze vakantie vast en zeker weer een keer heen.

Vanochtend werden we wakker en het voelde wat warm het zonnetje scheen door de ramen. Ik keek op mijn mobiel en schrok me rot, wat denk je hoe laat het is zei ik tegen Les. Uhh geen idee zei hij slaperig, 12 uur zei ik grinnikend we hebben maar liefst 11 uur achter elkaar geslapen dit is voor het laatst gebeurd sinds we in de 20 waren denk ik. Mijn god we zullen het nodig gehad hebben maar wat heerlijk zeg. Uitgerust stonden we op en maakte een plan voor vandaag. Eerst even lekker zwemmen en dan een menu del dia eten bij Manolo om 2 uur, dat is dan ons ontbijt haha, daarna gaan we dan boodschappen doen en daarna lekker wat luieren en lezen besloten we.

Zo gezegd zo gedaan toen we bij Manolo aankwamen zaten daar Bernadette en Patriek van la Haza daar ook te eten. Kom er lekker bijzitten zeiden ze. Weet je het zeker vroeg ik want ik kan me voorstellen als je de hele dag gasten om je heen hebt dat je ook wel eens met z’n twee wilt zijn. Ben je gek zei de spontane Bernadette, gezellig juist. Ik voel me altijd helemaal op mijn gemak bij dit leuke stel en we kletsten honderd uit. We kregen ook nog wat muziek events tips mee voor de komende dagen. Leuk daar houden we van. Mijn eten was wel wat veel voor ontbijt dus in rap Spaans zei Bernadette tegen de ober dat ik de rest mee wilde naar huis. Zucht als ik ooit toch eens zo goed Spaans kon praten. Ik moet toch weer even mijn Spaans gaan ophalen, na mijn cursus heb ik het een maandje nog volgehouden maar toen zat de klad er weer in. Echt ik moet me er weer in gaan verdiepen. Maar eerst even wat thrillers gaan lezen de komende dagen van mijn favoriete schrijver.

← Oudere berichten
Nieuwere berichten →

Meest recente berichten

  • Rome dag 5
  • Rome dag 4
  • Rome dag 3
  • Rome dag 2
  • Rome dag 1

Archief

Hacienda la Suerte

Hacienda la Suerte

Blog op WordPress.com.

  • Abonneren Geabonneerd
    • Spaansgeluk
    • Voeg je bij 48 andere abonnees
    • Heb je al een WordPress.com-account? Nu inloggen.
    • Spaansgeluk
    • Abonneren Geabonneerd
    • Aanmelden
    • Inloggen
    • Deze inhoud rapporteren
    • Site in de Reader weergeven
    • Beheer abonnementen
    • Deze balk inklappen

Reacties laden....