We werden s’ochtends om 9 uur al opgehaald door een busje om op stadstour te gaan. Allemaal de standaard dingen doen die de meeste mensen doen als ze hier een paar dagen verblijven.

We hadden ook graag naar Abu Dhabi gegaan, naar de witte moskee maar dat is heen 2.5 uur met de bus en dan ook weer terug. We hoorden dat er gewerkt wordt aan een snelle verbinding van 15 minuten. Dus daarom namen we de beslissing omdat een andere keer te doen. We zijn zeker van plan om nog meer reizen te gaan maken in de toekomst en dan hebben vast wel weer eens een tussenlanding in Dubai.

Gelukkig was de stads tour kleinschallig, we zaten samen met slechts 1 gezin uit India in het busje, een beetje een verwent gezin, er werd direct gevraagd aan de chauffeur of hij Bollywood muziek wilde opzetten. Gelukkig gaf de chauffeur daar geen gehoor aan en zette gewoon Arabische muziek op, we zijn tenslotte in Dubai.

We reden langs een aantal highligts, de enthousiaste gids vertelde veel en zei daar kan je heen en dat moet je beter gaan bekijken en af en toe hadden we een stop en konden we uit het busje om foto’s te maken. Eigenlijk zou je deze tour dus moeten hebben op dag 1 en niet op je laatste dag zoals wij.

We hadden een stop bij de blauwe moskee, deze moskee is geïnspireerd op de blauwe moskee uit Istanboel en het is gelegen in een woonwijk, de naam is Al Farooq Omar Bin Al Khattab-mosque, het is 1 van de 3 moskeeën die bezoekers van alle geloofsovertuigingen binnenlaat. Alle bezoekers worden gevraagd zich respectvol te gedragen. Vrouwen worden gevraagd om gedurende bezoek een sjaal rond hun hoofd te dragen en de schouders te bedekken, er is traditionele kleding voorhanden om te lenen. Natuurlijk gingen wij net zoals de locals gekleed naar binnen en of course ook zonder schoenen.

We reden langs het schilderij frame wat precies tussen de oude en de nieuwe stad in ligt. Geopend in 2018, er staan twee torens van 150 meter hoog en daartussen ligt een glazenbrug van 93 meter, je kan daar op lopen, wat een schitterend uitzicht oplevert.

We stopten bij een kruidenwinkeltje in de soek Madinat Jumeirah. Deze soek geeft je een authentieke culturele ervaring van het Midden-Oosten.

We stopten tevens bij het 7 sterren hotel Burj Al Arab, rondom het hotel zie je veel bouwkranen staan. Als we over een paar jaar terug komen zullen we denk ik onze ogen uit kijken en ons afvragen was dat er nu verleden keer ook al? Dubai wordt nog meer uitgebreid en veel mooier, interessanter en leefbaarder. Goede architecten kunnen zich volledig uitleven hier.

Neem nou Palm Jumeirah, vanuit de lucht prachtig, het is een door de mens gemaakt eiland gebouwd in de vorm van een palm, maar wij waren daar met het busje en dan zie je dat natuurlijk niet.

We stopten bij een leuk plekje op een strandje waar je foto’s kunt maken met het luxueuze Atlantis hotel op de achtergrond. Een replica van het hotel op de Bahama’s, waar Cheyenne geweest is 10 jaar geleden met haar Amerikaanse host familie.

Na de 4 uur durende tour besloten we met de metro terug te keren naar de soeks nabij de oude Dubai Creek, op zoek naar mooie stoffen en mooie sjaals. De gouden soek staat bekend om zijn brede collectie gouden sieraden, ook leuk rond te lopen.

In de oude wijk bastakia vonden we per toeval een Iraanse Moskee, dit is echt een schitterende moskee, afgewerkt met blauwe mozaïeken.

Daarna gingen we met de metro weer terug naar Dubai mall om te kijken bij het aquarium, de waterval en de ijsbaan.

Nog even wat winkeltjes in en lekker relaxt in het zonnetje zitten met een ijsje.

Er zit natuurlijk ook een H&M in de mall, deze mag niet ontbreken, Daisy kan hier dus ook werken.

We aten s’avonds bij een restaurant aan de fontein en elk half uur zagen we een mooie watershow met daarbij het ene half uur Klassieke muziek en het andere half uur was er een pop song te beluisteren en als klap op de vuurpijl werd de hoogste toren van de wereld, de Burj Khalifa ook prachtig verlicht met de mooiste kleuren. Wat een stad!