Niet zo vroeg eruit als gisteren maar toch op tijd ontbijten want vandaag halen we de volgende groep op vanaf de luchthaven: Floor, Sumrut en Cheyenne.

Om 10 uur verwelkomde we de lachende smoeltjes van de jonge dames.

Oh wat lekker gilde ze, de zon, hier waren we zo aan toe, ja wie niet, echt warm was het in Nederland niet geweest de afgelopen maanden.

Vanaf de luchthaven zit je in een kwartiertje midden in de stad. Ik parkeer de auto altijd bij Plaza de Marina. Als je de garage uitstapt sta je namelijk midden in de winkelstraat Calle Larios.

Eerst was het tijd voor een kopje koffie of thee. DSC03071

Ankie bestelde stoer un latte macchiato, alleen die arme ober verstond dat niet, nou ja, die gekke Spanjaarden ook. Café con leche zei ik toen maar. We gingen allemaal bij de vitrine een heerlijk gebakje uitzoeken en kletsten elkaar bij.DSC03072

We liepen richting de haven en daar stonden de fietsen al voor ons klaar, de groep werd uitgebreid. De gids bleek een knappe jongeman te zijn en Ankie wilde hem gelijk al aan mijn dochter koppelen ha ha.DSC03118

Het waaide wel een beetje maar dat mocht de pret niet drukken, Malaga is een geweldige stad om te ontdekken. Het is de op één na grootste stad van Andalusië. (na Sevilla wat 220 km verder ligt) Er wonen ongeveer 570.000 mensen.8788

We begonnen bij het Teatro Romano.  Bij de renovatie van de bibliotheek werden de ruïnes van dit Romeinse theater in 1951 per toeval ontdekt. In de zomer wordt het veel voor concerten gebruikt maar het wordt nog steeds gerestaureerd. Boven op de resten van dit theater ligt La Alcazaba dat is een militair gebouw gebouwd door de Moren in de 11e eeuw. Het diende destijds als paleis. Daar weer boven ligt Castillo de Gibralfaro, dit kasteel werd gebouwd als een vesting om de Alcazaba te verdedigen. Binnen de muren stond ooit een moskee, maar daar is niks meer van over. Als je helemaal boven bent heb je een prachtig uitzicht over de stad. Wij zijn dit keer niet naar boven gegaan want dat is een wandeltocht van ongeveer een half uur.93

We fietsen verder naar het plein waar altijd de zon op staat volgens de gids, Plaza de la Merced, ook vind je daar het geboorte huis van Pablo Picasso. DSC03089

Het is een gezellig plein met vele terrasjes. Eén van de bezienswaardigheden staat midden op het plein, monument “Obelisco de Torrijos”. Het is gebouwd in 1842 en is ter ere van vrijheidsstrijder generaal Torrijos en als je goed kijkt zie je een lichte draai in de punt van het beeld staan, dit is expres zo gemaakt waarom weet ik eigenlijk niet meer.DSC03087

Onze fietstocht ging verder door het autovrije centrum van de stad. We zijn langs diverse musea gefietst, natuurlijk langs het beroemde Piscasso museum en we hebben diverse kerken van binnen en buiten bezocht bezocht met hun pracht en praal van modern tot authentiek.85 Maar de grootste kathedraal van Malaga is La Manquita, er is ruim 200 jaar voor nodig geweest om deze kerk te bouwen. In 1528 is men begonnen op de fundering van een oude moskee, ze noemen de kerk ook wel de kleine één armige vrouw, omdat de tweede toren nooit is afgebouwd door geld gebrek Het verhaal zegt dat de werkzaamheden werden afgebroken op bevel van de koning, de toren was toen maar half af, het geld werd namelijk geschonken aan de slachtoffers van een aardbeving in Mobile, Alabama in Amerika. Hoe toevallig is dat, dat is namelijk de plaats waar mijn zoon 2 jaar gewoond heeft.DSC03100

We fietsen verder langs de vele kleine winkelstraatjes en overal zie je leuke restaurantjes, we stopten bij de mercado, een overdekte markt waar de heerlijke geuren en prachtige kleuren je tegemoet komen, je kan er fruit, vlees en vis kopen, het zag er onwijs vers en verzorgd uit en alles voor een habbekrats.

Ankie had heerlijke grote aardbeien gekocht om ze direct op te peuzelen.DSC03110

Toen was het tijd voor een goed glas wijn in de bekendste wijn bodega van de stad, Antigua Casa de Guardia. Op de vaten staat de soort wijn aangeven, de wijn wordt in een klein glaasje geserveerd en het bedrag wordt met een krijtje op de bar geschreven, het kost niks, net even meer dan een euro. Vergis je niet het zijn zoete wijnen en het drinkt als limonade maar er zit genoeg alcohol in, de wijnen worden gemaakt van de Pedro Ximen en de Moscateldruif. Echt heerlijk, natuurlijk namen wij, behalve Imren en Zumrut een wijntje.DSC03117

De wind was inmiddels een flink stuk gaan liggen en we fietsen door het park naar de Stierenvechters arena. Een prachtig gebouw waar vreselijke dingen gebeuren. Het kan dan wel traditie zijn maar ik vind het afschuwelijk. Het doden van de stier moet plaatsvinden binnen twintig minuten, waarbij enkele fases moeten worden doorlopen. De stier wordt door de assistenten van de matador opgejut met lappen daarna worden ze door Picadores die op een paard met harnas zitten geprikt, het “spel”is pas afgelopen als de stier gedood is door de matador. Ik snap niet dat mensen daar naar toe gaan voor vermaak, meerdere keren per jaar zelfs is er zo’n gevecht, in sommige delen van Spanje is het verboden, daar helaas nog niet. Plaza de Toros La Malagueta biedt plaats aan ongeveer 14.000 toeschouwers.

DSC03122Vakantie Spanje 2008 556

8179

Na dit walgelijke verhaal te hebben aangehoord, fietsten we richting het strand Malagueta met prachtig uitzicht op de zee.

Op het strand zie je vaak kleine bootjes staan waar Boquerones (ansjovis )in gegrild worden.

.77

.76

Als laatste reden we langs de haven boulevard die recent gebouwd is, heel gezellig met al die restaurantjes van verschillende keukens.

Al met al duurde het tochtje ruim 3 uur.

Onze buikjes rommelde en we gingen een plekje zoeken op het plein van de zon. Zalig!terras

Natuurlijk werd daarna nog even gewinkeld in de grote Houtstraat van Malaga, Calle Larios en er werden ook inkopen gedaan, want kleding kan je in Spanje voor een zacht prijsje kopen.DSC03076

Om 6 uur reden we richting Villanueva de Tapia. Weer deed ik een grandtour door het huis en de handkoffertjes werden in de eigen slaapkamers gelegd. We dronken een kopje thee en reden toen 2 km verder naar het laatste gedeelte van het arrangement, mijn favoriete restaurant La Paloma.DSC03139

Gezellig met mijn Spaans/Nederlandse vrienden/collega’s genoten we van een culinair diner.

Daarna nog even thuis in onze pyjama’s voor het haardje, want ondanks dat het overdag warm is, is het s’avonds erg koud, het is tenslotte ook winter in Spanje.

.DSC03144

We kletsen met een kopje thee nog even na over een zeer geslaagde dag 2.