Vandaag 23 jaar geleden was onze ontmoetingsdag, waar blijft de tijd. Toen waren we in Amsterdam nu lekker in Spanje.

Vroeg in de ochtend zijn we nog een keer via het leuke winkelstraatjes terug gelopen naar Balcon de Europa want gisteren werd het snel donker en we wilde het nog een keertje bij daglicht zien.

Nerja is echt een leuk plaatsje, wel toeristisch maar het is toch heel Spaans gebleven. Daarna zijn we naar de grotten gereden die om 10 uur open gingen.Vakantie_spanje_2008_459 De grotten liggen een paar km van het centrum, eigenlijk gewoon de weg die voor onze hostel ligt doorrijden tot je een bordje Cueva de Nerja ziet. Je hebt een uurtje ongeveer nodig om alles te bekijken.Vakantie_spanje_2008_458

De ontdekking van de grotten is gedaan door 5 jongens uit Maro en Nerja in 1959, ze wilde vleermuizen gaan jagen, eenmaal in de schacht ontdekte ze een luchtstroom, met hun zaklamp keken ze waar het vandaan kwam, maar ze konden er niet bijkomen, de volgende dag besloten ze terug te komen met wat gereedschap, toen de gang groot genoeg was om er door heen te kruipen zagen ze dat ze niet de eerste waren die daar geweest waren, er lagen skeletten en keramische schalen. Ze veVakantie_spanje_2008_453rtelden het hun familie en hun leraren. Ze maakte foto’s die in de lokale kranten kwamen, in het begin werd de grot Cueva de las Maravillas genoemd (grot van de wonderen) later werd de grot Cueva de Nerja genoemd, het is een van de grootste grotten van Europa met de de mooiste voorbeelden het paleolithische tijdperk was ontdekt en maakte van Nerja een beroemd plaatsje.

Na dit bezoek aan de grotten zijn we naar onze volgende b&b gereden in Alfarnatejo.Vakantie_spanje_2008_463 Deze plaats ligt aan de olijfolie en bergen route Website ongeveer een uur rijden vanaf Nerja.

Alfernatejo is het op één na hoogte dorp van de provincie, je vind hier ook een reeks imposante bergkloven (tajos) de bekendste is de gomer kloof. Het dorp telt 388 inwoners.

El Aquila Libre Website Vakantie_spanje_2008_465 gerund sinds een jaar of 4 door Denise en Arend,Vakantie_spanje_2008_498_2 deze b&b ligt in een prachtige omgeving aan een rustige weg. Het is geen vrijstaande woning, er zitten nog 2 huizen aan vast. Het is een oud huis maar erg leuk en knus opgeknapt. De eigenaren hebben het huis op een eenvoudige manier ingericht, veel spullen van hun wereldreis daarvoor gebruikt. Vakantie_spanje_2008_484 Wat ik wel jammer vond is, dat ze niet zo’n mooie tuin hadden. De tuin bestaat uit veel rotsen en onregelmatige hoogten, alleen aan de zijkant een klein vlak stukje.Vakantie_spanje_2008_495 Maar de Vakantie_spanje_2008_493mensen die hier komen logeren komen voornamelijk om te wandelen en zijn de hele dag lekker buiten in de natuur, want de omgeving is werkelijk adembenemend. Zie hier het huis in de verte liggen.

Vakantie_spanje_2008_469 We vroegen of we die avond mochten mee eten, maar dat hadden we eerder moeten doorgeven vertelde ze, wat we wel konden doen was s’middags in het dorpje een late lunch nemen, deze zijn altijd erg goed.

We zijn naar het dorp toe gewandeld in een half uurtje, onderweg zagen we de berggeiten met hun belletjes op de bergen staan.Vakantie_spanje_2008_470 In het dorpje aangekomen zagen we een boerenstal met allemaal geitjes, de boer zag ons staan en hij bracht mij een babygeitje om vast te houden, lief hoor zo’n klein geitje.Vakantie_spanje_2008_477Vakantie_spanje_2008_474 Het aanbevolen restaurantje Los Pirineos konden we bijna niet vinden, er hing namelijk helemaal geen bord van het restaurant buiten, het leek wel een woonhuis. We hebben daar zalig gegeten en heel goedkoop x808 per menu. Mijn man had een dikke soep met asperges en ei, lomo met friet en ik had spaghetti met roomsaus en zwaardvis met friet(wat mijn halve bord vulde), toe een rijste pudding daarna ook nog koffie/thee met een soort Baileys en een mini chocolade solero en ook nog een glas wijn erbij, niet te geloven hoe kunnen ze dat doen voor dat geld en de bediening was ontzettend aardig. De burgemeester van het dorp was ook aan het eten daar op dat moment.

We hadden ons buikje zo vol dat we s’avonds niks meer hoefde te eten.Vakantie_spanje_2008_481Vakantie_spanje_2008_479 We zijn rustig weer terug gewandeld en we hebben toen bij de openhaard met Denise en Arend lekker gekletst en gezellig een wijntje gedronken.

Denise werkt naast het runnen van de b&b ook nog 3 dagen per week in het wolvenpark in Antequera Website en Arend doet nog wat bouw klusjes, want alleen rond komen van de b&b is toch wel erg moeilijk begrepen wij. Vakantie_spanje_2008_489