• About me

Spaansgeluk

~ www.haciendalasuerte.com

Spaansgeluk

Auteur Archief: spaansgeluk

Met de boot

28 woensdag feb 2024

Posted by spaansgeluk in belevenissen in de wereld

≈ 1 reactie

Vandaag checkte we na 3 dagen Nomads uit. Een heerlijke paradijselijke plek, het bestaat nog maar 4 jaar maar wat hebben ze er iets moois van gemaakt zeg. Super geregeld door de vriend van onze dochter dat we hier mochten verblijven.

De check in bij Marysol appartments verliep weer net zo gek als bij Jairo en Daisy, er was niemand te bekennen maar de sleutel zat gewoon in de deur. Het appartement ligt pal naast die van Jairo en Daisy dus dat is heel fijn.

Vandaag kwam Cheyenne weer naar het eiland en Daisy en ik haalde haar op met de golfkar.

We reden door naar de nagelsalon en hadden alle 3 een afspraak voor een pedicure. We kregen een voetbehandeling met schrubben en een voet massage en onze nagels werden geknipt, gevijld en gelakt. Heerlijk hoor weer mooie voetjes.

We gingen nog even op zoek naar een ketting met een parel voor Fallon dat had tante Chey beloofd, net zo’n 1 als Chey zelf heeft wilde Fallon. We vonden een kinder variant.

Ik kocht een mooi bordje voor aan onze Spaanse muur.

Daarna nog wat inkopen doen bij de plaatselijke supermarkt Chedraui, er zit een hele grote op het eiland.

Na de lunch liepen we naar de steiger en stapte op de boot voor een 3 uur durende tocht langs het eiland.

Zo leuk om het eiland ook vanaf het water te bekijken. Er zit ook een landtong op het eiland met een lagune en daar voeren we ook door en zagen de mangroves.

Overal aan het water zie je prachtige hotels, huizen of nog in aanbouw projectjes, het eiland is nog steeds in ontwikkeling.

De eigenaar van het biermerk xx ( dos equis) had een mooi stekkie voor zichzelf laten bouwen op het puntje aan de noordzijde van het eiland.

We gingen de boot uit om lekker te zwemmen en Fallon zat net als wij helemaal te genieten van al dat waterpret. Ik zag een rog zwemmen, super leuk.

Jairo ging nog even snorkelen bij onze tweede stop bij een oud scheepswrak, daar zag hij prachtige vissen.

We hebben een prachtige zonsondergang gezien en toen zat de tocht er al weer op.

In de schemering gingen we van de boot af en liepen weer de pier op.

Daisy en Fallon besloten niet mee uiteten te gaan omdat Fallon bekaf was van deze geweldige dag. Maar een ijsje wilde Fallon nog wel hebben.

Wij wilden eerst gaan eten bij een leuke plek aan het water maar dat sloot om 8 uur, dat is vaak zo hier op het eiland omdat de bediening vaak uit Cancun komt en weer met de boot terug moet. Soms hebben ze wel 2 tot 3 uur reistijd. We kozen er nu voor om te gaan eten naast de ijssalon bij een Japans restaurant die was gewoon de hele avond open.

Wauh wat een prachtige boom staat daar, er hangen allemaal lampen in en dat ziet er echt sfeervol uit.

De hele plek was top en het eten was ook heel smaakvol.

Maar wat het hem echt deed was de vriendelijkheid en de aandacht van de bediening.

Ineens begonnen ze te klappen, licht ging uit, er kwam rook uit de rookmachine in kleuren en iedereen kreeg vuurwerk in zijn handen en er werd gezellige meezing muziek gedraaid. Sweet Caroline.

We zaten allemaal te genieten, wat een feestje. We kregen ook allemaal een shotje. We namen afscheid van Arturo en Cheyenne.

Gelukkig zien we Chey volgende week weer in Nederland, ze is dan weer thuis voor 2 weken. Wanneer we Arturo weer gaan zien weten we nog niet. We zijn heel blij met zo’n leuke vent in de familie erbij.

De Maya beelden tuin

27 dinsdag feb 2024

Posted by spaansgeluk in belevenissen in de wereld

≈ 1 reactie

Heeft papa lekker geslapen vroeg kleine eigenwijze Fallon aan haar vader. Ze wordt steeds wijzer en beseft steeds meer. Er gaat veel om in dat kleine koppie van haar. Ze weet ook precies wat ze wil en dat is ijs en speeltuin, dat zijn de meest belangrijke dingen op het moment in haar leventje haha.

Toen oma en opa langs kwamen om te ontbijten vandaag zat Fallon lekker met haar vader op de rand van het zwembad te kletsen.

Oma bakte voor iedereen een eitje en na het ontbijt wilden Daisy, Jairo en Fallon nog wat boodschapjes doen met de golfkar. Laten we eerst even met elkaar een koffietje doen bij de koffiebar verderop stelde ik voor.

Een volkwagen busje stond langs de weg met een paar zitjes en ze schenken daar de heerlijkste koffie maar hebben ook gelukkig heerlijke thee voor de dames en voor Fallon een lekkere bananen chocolade cake.

Oma en opa werden weer afgezet bij Nomads en gingen lezen aan het strand en bestelde af en toe een alcoholvrije piñacolada.

Lunchen deden we weer samen maar pas na Fallon haar slaapje om half 3.

Daarna nog even kort op het strand.

Toen weer met de golfkar op pad naar Punta Sur om de openlucht beelden van de Maya’s te bekijken.

Jairo ging er trimmend heen.

Wat een prachtige beelden tuin op het puntje van het eiland is dat zeg.

Je moet er wel voor betalen 100 pesos pp maar het ziet er zeer verzorgd uit.

Echt leuk dat ze zoveel bezienswaardigheden hebben op zo’n klein eiland.

Ik ben weg van het eiland en snap heel goed dat Cheyenne en Arturo hier een stuk grond gekocht hebben, er zit behoorlijk wat potentie in.

Daarna ging Jairo verder trimmen naar de speeltuin en wij met de golfkar. Dat wordt elke middag vaste prik vrees ik. Ze was weer helemaal in haar sas en rende erop los.

Geweldig om haar enthousiasme te zien. Een speeltuin met uitzicht op zee hoe luxe wil je het hebben.

Daarna reden we naar een gezellige eetbar vlakbij ons hotel.

Er was een podium en de kids gingen daar dansen op jaren 80 muziek, disco Fally was natuurlijk ook weer van de partij.

Heel gezellig plekje en het eten was ook heerlijk.

Toeren met het golfkarretje

26 maandag feb 2024

Posted by spaansgeluk in belevenissen in de wereld

≈ Een reactie plaatsen

Vroeg in de morgen hebben Chey en ik met het golfkarretje Arturo naar de boot gebracht hij moest namelijk weer werken in Cancun.

Daarna hebben Chey en ik boodschappen gedaan voor de lunch, het avondeten en alvast voor het ontbijt voor morgen.

Ontbijten deden we vandaag nog even aan de overkant bij Marakame. Er staat daar van alles op de kaart en het is allemaal heel smakelijk. De pannenkoeken hadden ze leuk versierd.

Daarna was het even me time voor oma en opa en wij gingen heerlijk chillen op een ligbedje bij Nomads aan het strand. De pelikanen konden we goed van dichtbij zien, geweldige dieren.

Ik liep de pier op en kon heerlijk genieten van de rust.

Als je vanaf de pier kijkt zie je het strand van Nomads en de gele gebouwtjes bij het strand van Marysol liggen.

Ik zag zelfs Fallon in de verte spelen.

Jairo kwam ook nog even zwemmen bij de pier en ging wat vissen bekijken met zijn duikbrilletje.

Om twee uur gingen we met z’n alle broodjes eten op het strand.

Heerlijke afwisseling na al die taco’s.

Daarna met het golfkarretje op pad. Daisy wilde rijden dit keer. Fallon vindt het allemaal prachtig. Met haar kleine haviksoogjes spotte ze als eerste van ons direct om de hoek al een speeltuin. Ja daar gaan we straks heen maar nu eerst even wat anders. We gingen naar de andere kant aan het eiland 1 km verder in de breedte.

Je ziet dat daar geen strand is maar rotsen. Ze hebben heel leuk een wandelpad daar aangelegd met waterdieren beelden.

Toen reden we door naar de andere kant van het eiland in de lengte, naar Playa Norte.

Omdat het zondag middag is was het daar nu druk maar ga je door de weeks in de morgen dan is het heerlijk rustig. De stranden zijn daar heel wit en het water erg helder.

Nu zagen we allemaal bootjes liggen van mensen die op snorkel tour zijn geweest en de laatste stop is daar zodat de mensen een drankje kunnen doen bij 1 van de vele strandtenten.

Overal spelen bandjes en zie je mensen dansen. Super gezellig.

Zo als beloofd voordat we terug naar huis gingen even langs de speeltuin.

Tot onze verbazing was deze gloed nieuw en heel groot, Fallon was door het dolle heen.

Die avond hebben we een salade gegeten met een broodje hamburger, klaar gemaakt op het 1 pits kookstel uit het appartement bij Jairo.

Na het eten ging Chey weer naar Cancun en van de week komen zij en Arturo nog even terug.

Wij deden nog even een spelletje Skip Bo op het balkonnetje en hopa weer een dag om, wat vliegt de tijd.

Aangekomen op Isla Mujeres

25 zondag feb 2024

Posted by spaansgeluk in belevenissen in de wereld

≈ 2 reacties

Van het ene Nomads hotel naar het andere Nomads hotel alleen de zee ertussen.

Cheyenne en Arturo kwamen ons ophalen om naar de boot te gaan.Jairo en Daisy gingen met een uber naar de Ferry. Het was een stuk drukker dan de boot naar Holbox.

Hier moesten we wel voor Fallon betalen. Het was nu wel de drukste tijd rond het middaguur zei Chey en het was weekend natuurlijk.

We zaten beneden in de airco, helaas geen zanger, die stond alleen op het dek te zingen.

Toen we aankwamen op Isla Mujeres pinde we gelijk wat geld want ook hier willen ze graag cash hoewel je ook wel met credit card kan betalen hoor, dit eiland is meer ontwikkeld dan Holbox.

We gingen in de rij staan voor een taxi en namen 2 taxi’s naar Nomads beach. Het eiland is maar 7 km lang en nog geen 1 km breed. Er rijden voornamelijk golfkarretjes en taxi’s.

Les en ik slapen eerst 3 nachten bij Nomads en dan 4 nachten bij Marysol. Jairo, Daisy en Fallon slapen 7 nachten bij Marysol, dat is een appartementen complex naast Nomads.

Bij Nomads mogen namelijk geen kinderen slapen. Overdag mag je er wel eten met kids maar dat is sinds kort.

Dat eten deden we dan ook gelijk, we bestelden lekker mocktails en cocktails, taco’s, ceviche en hamburgers. Voor ieder wat wils. Arturo stond erop ons te trakteren. Super lief.

Na de lunch op zoek naar onze kamer. We kregen een mega grote van Arturo, handig hoor zo’n schoonzoon in de hotel business.

Bij Marysol was niemand te ontdekken maar de sleutel zat in appartement 12.

De gepensioneerden Canadezen die daar elk jaar boeken zeiden dat het de enige was die vrij was, dus dat zal hem wel zijn, daarom daar maar de koffers geïnstalleerd van Jairo, Daisy en Fallon.

Inmiddels was Fallon in haar karretje in slaap gevallen en papa en mama kropen lekker op een ligstoel bij het zwembad. Het eigen strandje hier ziet er ook top uit. Hier gaan we ons vast vermaken de komende dagen.

Ik kreeg een appje van mijn collega Caroline die ook toevallig vandaag op Isla Mujeres is.

Zij en een vriendin van haar kwamen even gedag zeggen, zo leuk dat we elkaar hier treffen. Zij waren alleen een dag op het eiland en gaan nog een week naar Tulum.

De komende dagen kunnen we hier heerlijk gaan chillen op een bedje bij de beachclub.

Wat een paradijs hier.

Na Fallon haar slaapje werd ze overstuur wakker ook constant hoesten. Ze heeft weer even een terugval. Ze was niet stil te krijgen, ik denk dat ze erg last heeft van haar keeltje.

Arturo gevraagd even wat hoestdrank te halen en iets tegen diaree voor kinderen. Toen er daarna een ijsje beloofd werd was ze stil en kwam ze weer in haar oude gezellige humeurtje.

Arturo had een mooie prijs geregeld voor ons eigen golfkarrerje voor de komende week. Echt grappig hoor we passen er maar net op met z’n allen.

Fallon vond het prachtig en riep sinds Holbox, waar je ze ook veel ziet, de hele tijd al dat ze daar ook op wilde, net zoals een scooter, ik ook scooter rijden zegt ze de hele tijd haha.

We reden eerst 2 minuten vanaf Nomads door naar het stuk grond wat Chey en Arturo gekocht hebben om daar iets op te gaan bouwen.

Het is nu alleen nog meer jungle maar daar staat waarschijnlijk volgend jaar al iets moois op.

Daarna reden we naar een punt waar je prachtig de zon onder ziet gaan.

Daarna reden we naar punta Sur. Daar staan wat beelden van Maya’s en er staat een groot beeld van een leguaan.

Deze beesten zitten hier vaak, nu de zon onder was zagen we ze niet maar we gaan hier zeker even terug komen om alle beelden ook te bekijken.

Daarna reden we naar de lokale bierbrouwerij, deze begon piep klein maar inmiddels is het behoorlijk groot geworden, super gezellig plekje. Fallon maakte weer vriendjes met Amerikaanse kinderen.

Daarna reden we 4 km door naar het centrum van het stadje.

Super druk maar heel gezellig. Bij vele plekken was er live muziek. Die Mexicanen houden wel van drukte.

We gingen eten bij een restaurant waar Chey en Arturo 2 jaar geleden hun eerste date hadden.

Inmiddels was het 10 uur en Fallon viel bijna om van de slaap en daarom namen zij alvast een taxi terug. De rest liep nog even door het straatje en Arturo scoorde nog even een toetje bij de plaatselijke Churros streetcar. Deze zijn krokanter dan de Spaanse variant.

Daarna gingen we bij Nomads nog wat drinken, de dj speelde een aardig deuntje, bonk bonk, maar deze oudjes vonden het heel gezellig daar zo met elkaar. Wat een super dag weer op een geweldig eiland.

Cancun again

24 zaterdag feb 2024

Posted by spaansgeluk in belevenissen in de wereld

≈ Een reactie plaatsen

Ons kleine spookje voelde zich gelukkig weer wat beter vandaag. Gisteren vroeg ze de hele tijd om kaas, gelukkig vonden we in een supermarkje een pakje en misschien was dat wel haar medicijn.

Na het ontbijtbuffet pakten we onze spullen en liepen we naar de boot. Natuurlijk wilde Fallon ook even afscheid nemen op het speelplein in het centrum.

Aangekomen bij de boot moesten we even wachten, toch achteraf niet zo slim dat ik een retour gekocht had want er zijn twee verschillende maatschappijen die de overtocht verzorgen en de ene gaat om het hele uur en de andere om het halve uur.

De auto hadden we binnen 5 minuten terug en toen weer zigzaggend naar Cancun terug gereden, echt ongelooflijk hoe slecht die weg is. Er stond 2 uur op googlemaps maar omdat je echt voorzichtig moet rijden met al die gaten in de weg deden we er 20 minuten langer over.

Gezinnetje Seur afgezet bij Chey en Arturo’s appartement en toen moesten we de auto inleveren. Dat kon in de stad 10 minuten bij Chey haar huis vandaan. Gelukkig dat Chey mee was en dat ze inmiddels al best een aardig mondje Spaans sprak want die boeven bij Europcar probeerde ons te laten opdraaien voor schoonmaakkosten voor de auto van €55. Nee zei Chey stellig dat staat niet in het contract, na zeker een half uur daarover aan het twisten hoefden we het uiteindelijk niet te betalen, want ik pakte gewoon de matten uit de auto en klopte ze ter plekke uit, zo wat nou zand van binnen. Echt fijn dat Chey erbij was om het zo goed te verwoorden allemaal.

Daarna gingen we boodschappen doen voor de lunch en het diner. Genoeg kaas voor Fallon maar ook pindakaas voor Les en Jai dat hadden ze gemist de afgelopen dagen.

Nero was van de partij toen er eten op tafel kwam, Frodo was verstopt onder het dekbed.

Fallon wilde beneden in de gezamenlijke tuin natuurlijk weer in het speeltuintje spelen en had direct aansluiting met een klein Mexicaans jongetje. Het maakt helemaal niet uit dat je geen Spaans spreekt als je zo klein bent vriendjes maak je zo.

Iedereen was bekaf en daarom hadden Chey en ik een lekkere thuismaaltijd bereid met veel groenten erin, dat hadden we een beetje gemist de afgelopen dagen.

Fallon lag snel in haar tentje te slapen na eerst nog een avontuur van Pepa Pig gekeken te hebben op de beamer.

Arturo en Chey brachten Les en mij naar het Nomads hotel waar Arturo manager van is, een andere dan verleden keer. Hier hadden we ook een mooie kamer gekregen.

Lekker slapen nu en morgen gaat onze reis weer verder. De laatste week.

Dag 3 Holbox

23 vrijdag feb 2024

Posted by spaansgeluk in belevenissen in de wereld

≈ Een reactie plaatsen

Mayab is de oorspronkelijke naam van het schiereiland Yucatán in de Maya taal. Het verhaal gaat dat de Spanjaarden de naam Yucatán aan de regio gaven omdat de Maya’s hun vragen beantwoordden met de uitdrukking uh yu ka tꞌaan, wat in het Maya betekent: hoor hoe ze spreken, en de Spanjaarden begrepen dat ze zeiden dat hun plek Yucatán heette.

Je ziet hier op Holbox veel Maya mensen, de oorspronkelijke bevolking werd gevormd door Maya-Indianen, maar deze vermengden zich later met piraten. Je ziet ook vaak Aziatische trekjes bij de Maya mensen. Dat heeft ook te maken met de trek van de volkeren vroeger door de Beringstraat.

Holbox is ongeveer 40 km lang maar slechts 2 km breed. Slechts een deel is bewoont, er wonen maar 1500 mensen. Elk jaar komen er steeds meer toeristen en het wordt steeds duurder. Ik heb nu al diverse mensen gesproken die vertelde dat ze hier een aantal jaar geleden ook geweest waren toen het veel meer ongerept was. Wil je nu nog naar een ongerept eiland moet je naar El Cuyo gaan.

Ondanks dat het drukker is hier is het nog steeds niet overspoeld en je hebt ook veel paradijselijke plekjes hier.

Vandaag liepen we verder over het strand en gingen op een bedje liggen bij Zomay. Dat is gratis zolang je maar iets te eten en drinken besteld. Het strand had hier ook minder zeewier.

Er zat zelfs een speeltuintje bij.

Zo jammer dat Fallon nog steeds niet in orde is want er waren ook andere kindjes om mee te spelen, dat deed ze wel even maar ze had gewoon de energie er niet voor.

We hebben hier tot 5 uur gezeten en zijn toen richting het hotel gegaan.

Onderweg nog wel even een ijsje gegeten.

Na het douchen gingen we eten in het stadje bij een echte Mexicaanse Cantina.

Heerlijk vol kleuren. Helaas was Fallon te moe en ziekjes en daarom gingen Jai en Daisy snel naar het hotel terug. Ik hoop dat die kleine meid zich morgen beter voelt.

Dag 2 Holbox

22 donderdag feb 2024

Posted by spaansgeluk in belevenissen in de wereld

≈ 1 reactie

Af en toe valt de electra uit hier en dan heb je geen licht maar ook geen water. Ach als je dat vervelend vindt moet je hier niet komen. Het is een eiland midden in de natuur, dat is goed te zien als je op het dakterras zit bij ons hotel.

Je kan aan beide kanten de zee zien liggen en je ziet heel veel groen.

In het begin toen we aankwamen was het een beetje overweldigend, ik dacht even jeetje waar zijn we beland, omdat er nog veel plassen lagen op de wegen en het er daardoor een beetje slordig uitzag, maar hoe dichter we bij het strand kwamen hoe meer de wegen opgedroogd waren en het er mooier en relaxter uitzag.

Overal vind je prachtige murals.

Van die wasbeer snap ik helemaal want die wonen hier gewoon.

Het maakt het eiland gezellig en kleurrijk.

Ik vind ook de stijl van de huizen leuk.

Sommige zijn helemaal van hout gemaakt andere van beton maar allemaal heel leuk ingericht met veel dingen van touw en veel riet. Overal heb je ook hangmatten hangen en er zijn vele winkeltjes waar je dat ook kan kopen.

De hippie zit ook een beetje in mij en daardoor voel ik me hier helemaal thuis hier, sleurpend uit een vers geplukte cocosnoot.

Fallon voelde zich helaas niet helemaal lekker en dat was duidelijk te zien aan haar oogjes. Ik ging wat verhaaltjes voorlezen en kreeg er gelijk wat kindjes bij die ook wilden mee luisteren.

We gingen naar het strand.

Fallon speelde maar even met haar bakjes maar daarna heeft ze in de buggy geslapen, daarna was ze wat hangerig maar wilde wel bij de zee kijken.

Ook wilde ze wel op het speelplein op de glijbaan.

Eten gaat mondjesmaat, een banaan ging er helemaal in maar het potje baby eten daar is ze nu echt te groot voor, maar we dachten dan krijgt ze tenminste nog wat vitaminen binnen, maar korend gingen er maar een paar happen in.

Het was dus vandaag een rustige dag.

We hebben niet teveel gedaan vandaag, we zijn naar het centrumpje gelopen.

En terug langs het strand gewandeld en we hebben lekker geluncht.

Fallon ging vroeg naar bed en oma en opa paste op zodat Jairo en Daisy uiteten konden bij een restaurant om de hoek en toen zij thuis kwamen gingen oma en opa op pad.

We belanden bij Barba Negra, het was er druk en er speelde een live band, echt onwijs gezellig.

Heerlijke fish taco’s en visgerechten en niet duur. Het was super leuk zo saampjes.

ISLA HOLBOX

21 woensdag feb 2024

Posted by spaansgeluk in belevenissen in de wereld

≈ Een reactie plaatsen

We hadden Fallon beloofd nog een speeltuintje te bezoeken in Valladolid, gisteren toen we de burrito’s gingen halen zagen we namelijk een allerschatigst pleintje waar ook een speeltuintje aan lag.

De speeltuintjes in Mexico zien er vrijwel allemaal het zelfde uit en zijn heel kindvriendelijk.

Jammer genoeg zien we ze niet zo in Nederland. Fallon had direct weer vriendjes gemaakt en na het spelen gingen ze allemaal even met de handjes in de fontein. Wij waren er unaniem over eens dat we het hier leuker vonden dan in Mèrida, het is hier meer verzorgd en kleinschaliger. Ik zou volgende keer wel een ander hotel kiezen, niet dat Casa San Roque slecht was maar wel het minst van de vakantie.

Onze volgende bestemming is Chiquila, daar vertrekt de ferry naar het eiland Holbox, spreek uit als olbosch.

De weg naar de ferry is weer door de jungle en geen benzinepomp te vinden, dus je moet echt met een volle tank vertrekken. Pas als je een dorpje tegen komt kun je tanken en dat zijn er niet veel kan ik je vertellen. Vanaf Valladolid is er eerst een stukje tolweg en deze is perfect maar hoe dichter je bij de ferry komt hoe slechter de weg, je bent echt aan zigzaggen langs de kuilen.

Bij de ferry staan er allemaal mannen om je te overhalen bij hun te parkeren. We reden zo dicht mogelijk bij de boot en daar besloten we dat het eigenlijk niet handig is om de koffers mee te nemen omdat Holbox geen geasfalteerde wegen heeft. Dus ter plekke pakten we een tasje in voor 3 dagen. Dat hadden we natuurlijk eerder moeten bedenken maar daar hadden we niet aan gedacht. Natuurlijk vergeet je dan wat, bv skip bo en yatzee.

Op de boot werden we vermaakt door een Mexicaanse zanger, super leuk, de overtocht duurde zo’n 20 min.

Aan gekomen op Holbox zagen we het resultaat van de storm van 2 weken geleden, de wegen waren her en der nog een grote modderpoel.

Omdat de 4×4 taxi maar maximaal 4 personen mag vervoeren besloten we maar te gaan lopen naar het hotel, 15 minuten, maar goed dat Daisy offline kaarten had gedownload want er was geen internet.

Wat een aparte ervaring om hier te zijn op dit eiland, er is zoveel te zien en te bekijken maar goed dat we hier 3 nachten zijn.

Bij het hotel Villas Margaritas aangekomen kregen we een groot appartement waar je wel met 8 personen in kan, 2 aparte slaapkamers met elk een 2 persoons bed en een huiskamer waar ook twee 2 persoonsbedden stonden en er is een keukentje.

We zetten onze spullen op de kamer en we gingen naar het strand wat 4 minuten lopen van ons hotel afligt. Er is ook een zwembadje maar die gaan we later uitproberen.

Er ligt veel zeewier hier op het strand, maar dat is de natuur.

Er lopen verkopers op het strand die fruit verkopen, maar wij gingen wat drinken bij een strandtent en even bijkomen van de reis. Het was gelukkig niet zo warm vandaag.

Na nog een stukje over het strand gelopen te hebben belanden we (een straatje achter het strand) bij restaurant Luuma.

Super mooi en hip, eten was wel aan de prijs en porties niet echt groot, maarja dat heb je ook bij een eiland dat bekend staat bezocht te worden door rijke hippies.

Toen we s’avonds nog wat gingen lezen bij het zwembad zagen we 5 wasbeertjes water komen drinken, super leuk.

Valladolid

21 woensdag feb 2024

Posted by spaansgeluk in belevenissen in de wereld

≈ Een reactie plaatsen

Na wederom een geweldig ontbijtje bij Kuka y Naranjo reden we op weg naar de volgende bestemming: Valladolid.

Toen we wegreden reden we per abuis een straat in die eigenlijk maar een piep klein stukje 2 richting verkeer was en ipv dat we snel de hoek omgingen reden we door en werden we een spookrijder. Binnen 5 seconden stond daar een politie agent en werden we aangehouden. Les moest zijn rijbewijs laten zien. De agent hield het verkeer tegen en wij konden keren. Oeps, dat wordt een dikke boete dachten we. Maar ik keek hem onschuldig aan en zei de hele tijd in het Spaans; Het spijt me, het spijt me, we wisten het niet en toen mochten we doorrijden gelukkig.

Na 2 uurtjes rijden kwamen we aan in Valladolid. Ons hotel ligt pal in het centrum, 2 minuten van de kathedraal. Les was moe en Jai en Fallon waren wel herstellende maar nog niet top. Daisy was nu ook niet lekker.

We besloten daarom bij het zwembad te blijven en wat eten te halen en bij het hotel op te eten.

Ook hier zit een Burrito Amor net zoals in Tulum en dat was goed bevallen en was maar een paar minuten lopen vanaf ons hotel.

Wat een super leuk restaurantje zeg, ik vond het eigenlijk jammer dat we er niet gingen eten maarja dat is even niet anders nu.

Lekker na het eten nog even zwemmen en Fallon wilde natuurlijk in de boot.

Om half 6 hadden we weer een walking tour geboekt. Dit keer zaten er Fransen bij ons in de groep. De man die ons de rondleiding gaf was van Maya afkomst en vertelde veel, alleen had hij een accent zodat het wat lastiger te verstaan was en dat er veel wind was maakte het ook lastiger. De verzamelplek was op het plein, daar stonden nog wat Maya krijgers klaar om een tradionele dans te doen voor de toeristen.

Verder stonden er op het plein ook de bekende witte stoeltjes.

In het midden van het plein is er een fontein met een Maya vrouw.

Het ziet er verzorgd uit allemaal, veel groen en leuke zitbankjes.

We liepen naar een allerschatigst straatje, calle de los Frailes.

Het zijn de oorspronkelijke huizen die voor prikkie gekocht zijn en opgeknapt zijn door de nieuwe eigenaren, ze hebben het geverfd (moet wel volgens een bepaald kleuren pallet).

Er zijn zaakjes in gemaakt, je vindt er tegenwoordig barretjes, restaurants, kleding winkeltjes, art winkels en antiek winkeltjes.

Vervolgens liepen we naar een klooster, dat is gesticht door de franciscanen, daar werd voor het eerst de Spaanse taal onderwezen aan Maya kindjes die waren weggehaald bij hun ouders met het doel om de maya taal te laten verdwijnen. Alleen ze gaven daar ook gewoon onderwijs, ze merkten echter dat de kindjes meer kennis kregen en aangezien kennis macht is, werd daar toch toen mee gestopt.

Later toen de opstand van de maya’s er was probeerde de Spanjaarden van het klooster en de kerk een veilige toevluchtsoord te maken. Interessante weetjes, er zijn 69 verschillende talen in Mexico en meer dan 360 dialecten.

De Spanjaarden kwamen voor het goud naar Mexico maar stuitte op Sisal, (touw ) en dat bleek het groene goud te worden.

Francisco de Montejo, (bekende veroveraar), je hebt de vader, de zoon en de neef met de zelfde naam. Ze hebben veel land afgenomen van de oorspronkelijke bewoners. De neef had eerst Vallodalid (vernoemd naar een Spaanse stad) aan de kust veroverd maar omdat het vlak bij een lagune lag waren er veel muggen en werd het naar het binnenland verplaatst. Zo vertelde de gids nog veel meer, daarom vind ik het zo leuk om een tour te doen, je leert echt veel over de stad en het land.

Fallon spotte nabij het klooster natuurlijk weer een speeltuintje, dat ziet ze direct.

Ik mijn letters, hele mooie dit keer.

We gingen nog even gezellig eten en Fallon was dol op broodje met knoflooksaus. Wat doet ze toch heerlijk mee met alles.

Free walking tour Merida

19 maandag feb 2024

Posted by spaansgeluk in belevenissen in de wereld

≈ Een reactie plaatsen

Wederom om 8 uur ontbijten. Super goed verzorgd, het lekkerste tot nu toe. Ik had avocado op toost en daar bovenop een gebakken eitje. Vers fruit en groene thee.

Het had geregend vanacht en de temperatuur was zeker 10 graden gedaald. Gisteren was het met 34 graden echt te warm dus dit weer was welkom.

Toen we de deur uitstapte om half 10 begon het keihard te regenen. We twijfelden nog even of we door moesten lopen want Fallon was ook een beetje ziekjes en zij moet geen kou vatten. Net toen we besloten terug te gaan naar het hotel werd het droog en besloten we toch te gaan.

Om 10 uur hadden we een date voor een free city walking tour, die Daisy had geboekt.

Ik heb zoiets al eens eerder gedaan in Taiwan en in Wenen dus kende het concept. Je krijgt een rondleiding door de stad en veel uitleg en aan het einde geef je een tip.

Onze ontmoeting plek was bij Calle 60 bij Parque de la Madre.

Bij ons in de groep zaten Canadezen, een Chineze jongen, een Egyptenaar en Amerikanen. De gids sprak heel goed Engels en ze begon te vertellen over het standbeeld op dit plein.

Ze had het over de vrouwen rechten in Mexico, die lopen nog wat achter, dit beeld is een hulde aan de moeder. Veel Mexicaanse mannen zien een vrouw alleen als huisvrouw en moeder maar het wordt ook gezien door de feministische beweging als een soort symbool voor de vrouwenrechten en straalt juist de kracht van de vrouw uit die meer is dan alleen een moeder. Dit beeld is een replica van een beeld uit Frankrijk.

We gingen vervolgens naar Plaza Santa Lucia waar 2 grote witte stoelen staan, deze zie je trouwens in een kleinere versie overal in de stad, sillas tu y yo (you and me chairs) met elkaar praten, elkaar aankijken maar zonder elkaar aan te raken. Het verhaal zegt dat een vader deze stoel bedacht heeft zodat zijn dochter veilig kon daten.

Daarna gingen we naar 1 van de vele galerieën die de stad rijk is, Caracol Púrposa.

Een galerie met een prachtige lichtinval en vele mooie beelden maar de meeste aandacht gaat uit naar de mural waar veel van de Mexicaanse cultuur in zit. Kijk maar eens goed. Je ziet de jungle, een Maya tempel, de maya symbolen, de dieren die hier voorkomen en La Catrina dat vrouwelijke doodskopje.

De gids vertelde dat La Catrina het symbool is voor de Dag van de Doden. Dat is zowel een trieste dag als een mooie dag, de doden worden herdacht. Er zijn 3 dagen, op 31 oktober is het voor de dieren, 1 november voor de kinderen en 2 november voor de volwassenen die zijn overleden. Er wordt een altaartje gebouwd waarop de foto komt en het is versierd met bloemen en het lieveling eten van de overledene wordt er neer gezet. Het is niet aan een geloof gebonden maar het is gewoon een traditie.

We liepen langs de universiteit maar ook langs het conservatorium, dat is geen koloniaal gebouw maar iets moderns.

Een beroemde Mexicaanse companist Amando Monzanero die een nummer heeft geschreven die Elvis later heeft gebruikt (it’s impossible) wordt hier geëerd.

Het verhaal werd verteld van het Contreras Theater wat twee keer in de fik gestaan heeft en later weer herbouwd is.

Vele gebouwen in Merida zijn met de stenen van de ruïnes van de mayatempels herbouwd, je ziet als je goed kijkt nog speciale tekens in de stenen.

We liepen naar Gran Plaza en dat is één van de meest levendige plekken in de stad.

Hier vind je de kathedraal en ook het Casa Montejo.

Dit levendige plein staat vol met de witte bankjes en voor de kathedraal worden vaak traditionele shows gehouden op zaterdagavond, dat zagen we gisteravond ook. Bij het Plaza de la Independence was nu een optreden met Mickey, Minnie Mouse en Pluto, Fallon kreeg een high five en vond het helemaal geweldig.

Er is zoveel verteld door de gids dat we het niet allemaal precies kunnen na vertellen maar het was erg interessant allemaal en echt de moeite waard.

Na de tour gingen we eten bij restaurant Las Vigas, een echt Mexicaans tentje, weinig geld grote porties.

Daarna naar het hotel en imiddels was het weer aardig aan het regenen, in het hotel hebben we een potje skip bo gespeeld.

In de avond liepen we nog even naar Gran Plaza, naast het meest gefotografeerde hotel zit een Starbucks en daar heeft Jai nog even een lekkere ijs koffie gehaald.

Les en ik gingen nog een margarita drinken bij La Negrita.

Daar speelde een fantastische live Salsa band speelde.

De glazen drank waren enorm en de sfeer was uitstekend.

Ik moest even wennen aan Merida maar inmiddels heb ik het omarmd.

← Oudere berichten
Nieuwere berichten →

Meest recente berichten

  • Rome dag 5
  • Rome dag 4
  • Rome dag 3
  • Rome dag 2
  • Rome dag 1

Archief

Hacienda la Suerte

Hacienda la Suerte

Blog op WordPress.com.

  • Abonneren Geabonneerd
    • Spaansgeluk
    • Voeg je bij 48 andere abonnees
    • Heb je al een WordPress.com-account? Nu inloggen.
    • Spaansgeluk
    • Abonneren Geabonneerd
    • Aanmelden
    • Inloggen
    • Deze inhoud rapporteren
    • Site in de Reader weergeven
    • Beheer abonnementen
    • Deze balk inklappen

Reacties laden....